Reclameverbod voor binaire opties binnenkort van kracht

AFMBeleggingsproducten zoals binaire opties zullen binnenkort in dezelfde categorie vallen als sigaretten; er mag dus geen reclame meer voor worden gemaakt. De minister van financiën maakte maandag de weg vrij voor een reclameverbod voor complexe beleggingsproducten waarvan binaire opties er een van zijn.

Het verbod zal gelden op binaire opties, warrants, coco’s en bepaalde cfd’s, turbo’s en futures die een hefboom van 10 of hoger hebben. De promotie van deze producten is voor de Autoriteit Financiële Markten al langer een doorn in het oog omdat er word gesuggereerd dat beleggers er buitensporig vaak geld mee verliezen.

Uit onderzoek van een Franse toezichthouder AMF is gebleken dat 89% van de particuliere beleggers tussen 2009 en 2012 verlies hebben geleden op hun beleggingen in cfd’s. Binaire opties lijken op cfd’s omdat het alles of niets is, dikwijls met een looptijd van enkele minuten. De Nederlandse AFM spreekt zich uit over gokken in plaats van beleggen voor deze producten.

BUX is een populaire Nederlandse aanbieder van cfd’s met 50.000 rekeninghouders en toch zijn ze bij BUX blij met deze maatregel, aldus oprichter Nick Bortot. BUX is naar eigen zeggen ‘conservatief’ met het gebruik van geleend geld en biedt alleen op sommige minder beweeglijke producten een hefboom aan die hoger is dan 10. Volgens Nick Bortot scheert de AFM alles over een kam. Bij minder beweeglijke producten, zoals valuta, hebben consumenten behoefte aan een grotere hefboom.

De AFM is een consultatie gestart over het verbod maar geeft geen cijfers over de omvang van de desbetreffende markten. Een binaire optie broker is met een advocaat gestapt naar de rechtbank om tegenover het besluit van de AFM te staan. De broker heeft aangegeven dat het zich best kan voorstellen dat de AFM agressieve reclame-uitingen wilt beperken. Maar noemt het reclameverbod storend. “De AFM vindt dit soort producten gok-instrumenten” en verwijst naar de Kansspelautoriteit. Maar de Kansspelautoriteit houdt helemaal geen toezicht op financiële producten. En dat is juist waarover onenigheid over bestaat in de discussie over het reclameverbod op complexe financiële producten.

Leave a Reply